מילים
קרדיטים
אנחנו במסך עשן
מנותקים מסדר וזמן
ואת הגעת עד הנה דרך ארוכה
נסירה דאגה, נסירה מועקה
אנחנו במסך עשן
מתנדנדים מפה לשם
ואפילו שאני עיוור בחשכה
אני הולך לי בדרכי בבטחה
ועולמי מתחכך בעולמך
וחלומי מסתבך בחלומך
שני כדורי עשן
מתגלגלים, משתכשכים ברוח הקלילה
משתוללים הם בגבהים, שמחה גדולה
וכוכבים נוצצים במבטך
וגורלי כבר נקשר בגורלך
שתי אלומות של אור
גולשות ומתרגשות, רוצות כבר הלאה לעבור
גם אלוהים, כבר מתחשק לו לעזור
אנחנו בעסקי נדל"ן
וּמקבלים הכל מן המוכן
אחד תופר, שני עוזר, שלישי גוזר
ויש אחד שאת החלומות פותר
אנחנו בעולם הכא
מפטפטים על הא ועל דא
וכבר קיבלתי פה ושם גם למידה
לאן אני הולך ומאין אני בא
וכוכבים נוצצים במבטך…
אנחנו במסך עשן
מנותקים מסדר וזמן
ואת הגעת עד הנה דרך ארוכה
נסירה דאגה, נסירה מועקה
מילים ולחן: אריאל זילבר
ביצוע מקורי: אריאל זילבר (באלבום "מסך עשן" 1999)
ביצוע חדש: אתי אנקרי ומעיין ליניק
עיבוד והפקה מוזיקלית: פטריק סבג ומעיין ליניק
צ'לו ומקלדות: מעיין ליניק
תופים: אמיר ברסלר
עוד ובס: אליסף באשרי
קלידים ותיכנותים: פטריק סבג
גיטרות: עודד דיסטלמן
מיקס: פטריק סבג
מאסטרינג: ארן לביא ב-TanTan Studios
הוקלט באולפני LE BEBE
עוזר טכנאי: עודד דיסטלמן
הפקה בפועל וניהול אישי: דורון ליניק
אריאל זילבר
אתי אנקרי
אסנת רום
אתי אנקרי
זמרת ויוצרת, ילידת 1963. לאחר מספר התנסויות ראשוניות בשירה ובמשחק, הוציאה ב-1990 את אלבומה הראשון והמצליח "רואה לך בעיניים" בהפקה מוזיקלית של אלון אולארצ'יק, את רוב השירים כתבה והלחינה בעצמה. החשיפה וההערכה לה זכתה המשיכו באלבומיה העוקבים עם שירים אהובים, כאשר במקביל החלה בתהליך של חזרה בתשובה. השינוי בחייה בא לידי ביטוי גם ביצירתה ובחומרים שבהם בחרה לעסוק, כדוגמת האלבום משירי רבי יהודה הלוי שזכה להצלחה רבה.
מעיין ליניק
פטריק סבג
אמיר טל
פטריק סבג
זמר יוצר, מעבד ומפיק מוזיקלי, יליד 1971. החל את דרכו בלהקת "כשניקו תתחיל לדבר" שהוציאה אלבום אחד ויחיד בשנות ה-90'. במילניום הנוכחי התפרסם בעיקר כמפיק מוזיקלי שעבד בין השאר עם שלמה ארצי, ארז לב ארי, עידן עמדי, יובל דיין, דוד ד'אור ועוד. לפטריק שני אלבומי סולו ועוד שלל אלבומים בהם שיתף פעולה עם אמנים אחרים.
על השיר
אריאל זילבר, ברכה צפירה, שירת ארץ-ישראל המוקדמת ו"מסך עשן"
אריאל זילבר הוא בנה של הזמרת וחוקרת המוזיקה ברכה צפירה (1990-1910), אחת מחלוצות הזמר העברי. צפירה חקרה לעומק את שירי העם והליטורגיה של העדות השונות ואת המוזיקה הערבית והבדואית. היא עבדה עם מלחינים שונים יוצאי אירופה, ובראשם נחום נרדי, עמו פעלה בזוגיות מקצועית (ואף אישית) רבת שנים. נרדי, כמלחינים נוספים יוצאי אירופה שעלו לישראל, הוקסם מהמוזיקה הערבית והבדואית ומשירי העדות אליהם נחשף ושילב אותם בלחניו שבוצעו בעיקר ע"י צפירה, לרוב למילים מן המקורות ולשירי משוררים כח.נ. ביאליק ואלכסנדר פן. הזוג הופיע בהצלחה רבה בכל רחבי העולם בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. השירים שחקרה וביצעה צפירה והשירים שהלחינו נרדי וחבריו, כמו עמנואל זמיר, עמנואל עמירן, מתתיהו שלם, דוד זהבי, שרה לוי תנאי ועוד, שכונו לעתים "שירי רועים" או "שירי אדמה", היוו את המסד למוזיקה הארץ-ישראלית החדשה, שילוב תרבויות ממזרח ומערב.
והנה ניתן לראות כיצד גם אריאל זילבר, בנה של צפירה, הוא חוליה נוספת בשרשרת התרבותית שהחלה אימו. כאמן שכל חייו עסק בחיפוש ונחשף לסוגי מוזיקה מגוונים, בצעירותו הוציא אלבומי רוק ופופ מצליחים. בשנות ה-90 התגורר זילבר במצפה מתת שבגליל העליון, והתחבר לנוף הגלילי ולעבודת האדמה. הוא ספג את המוזיקה הערבית שסביבו, ויצר את האלבום "מסך עשן" עם מוזיקאים יהודים וערבים. האלבום מציג שירה מקאמית ורבעי טונים, ויש בו שימוש נרחב בכלים כמו חליל נאי, עוּד ודרבוקה. מילות השיר
רומזות על חיפוש הדרך התמידי של זילבר בעולם המסמא את עינינו ("מסך
עשן"), וגם על הדרך האמונית-דתית שאליה התקרב, עד לחזרתו המלאה בתשובה ב-2005
לערך והצטרפותו לחסידות חב"ד.