מילים
קרדיטים
כבר פורחים נרקיסים בשמורות הטבע
מרבדים נפרשים בשפלת החוף
כלנית וכרכום, אלף גון וצבע
והחוק שאומר – כאן אסור לקטוף!
רק עלי אין החוק משגיח
רק עלי איש אינו שומר
לו היו לי עלי גביע
אז, היה מצבי אחר
ציפורים נדירות כבר דוגרות בסלע
אילנות נדירים נשמרים לחוד
איילות נבהלות מסתכלות בשלט
בו כתוב בפירוש – שאסור לצוד!
רק עלי עוד לא שמו שלט
מסביב אין לי כל גדר
לו הייתי נאמר איילת
אז היה מצבי אחר
אדוני, היזהר, אל תיגע באיריס!
צבעוני ההרים הוא מחוץ לתחום!
כל גבעה נישאה בשולי העיר היא
שטח בר מגודר ואיזור רשום!
אז אני לפעמים חושבת
כי היה זה אולי רצוי
לו הייתי נרקיס או רקפת
או אפילו איזה בן חצב מצוי
הסתכלו מה שקורה לי בדרך:
כל אחד עובר, חוטף, קוטף, קולע לו זר
לו הייתי חיה או פרח
אז היה מצבי אחר!
מילים ולחן: נעמי שמר
ביצוע מקורי: האחיות שמר (1966), להקת הנח"ל (1967)
ביצוע חדש: ג'יין בורדו ואיה זהבי פייגלין
הפקה מוזיקלית: עמרי אמדו
עיבוד: מתי גלעד, דורון טלמון, עמרי אמדו
עיבוד כלי מיתר: יובל וילנר, מתי גלעד
גיטרות: מתי גלעד ורמי אוסרווסר
תופים: יואב ארבל
קלידים: מתי גלעד וסתיו אחאי
כינור: אבנר קלמר
בס: מתי גלעד
הפקה בפועל: שרון ארביב
מיקס ומאסטרינג: אסף שי
הוקלט באולפני אנובה
ניהול אישי ג'יין בורדו ואיה זהבי פייגלין: גלעד אדמוני ושרון ארביב
נעמי שמר (2004-1930)
ארכיון דן הדני, הספריה הלאומית
נעמי שמר (2004-1930)
זמרת, מלחינה, פזמונאית ומתרגמת. כלת פרס ישראל לזמר עברי. אחת היוצרות הבולטות ובעלות השפעה בזמר הישראלי. בשיריה ליוותה וניסחה את ההוויה הישראלית, בשירי טבע וההתיישבות העובדת, שירי מלחמות, שירי ילדים ושירים הומוריסטיים. היתה שותפה ביצירת יותר מאלף יצירות, את רובן כתבה והלחינה. שיריה זכו להצלחה מתמשכת ולביצועים רב דוריים. נולדה וגדלה בקבוצת כנרת. יצרה שירים למחזות זמר וסרטים, ללהקות הצבאיות, "הגשש החיוור", שיריה בוצעו בידי מיטב המבצעים במשך השנים, וחלקם הפכו קלאסיקות, כגון: "לו יהי", "אנחנו שנינו מאותו הכפר", "חורשת האקליפטוס", "הוי ארצי מולדתי", "אומרים ישנה ארץ", "ספירת מלאי", "שירת העשבים", "אנשים טובים באמצע הדרך", "על כל אלה", "אור", "לא תנצחו אותי" ועוד. שמר התגוררה תקופה מסוימת בפריז ובשובה ארצה תרגמה שירים צרפתיים רבים, כמו "אילו ציפורים" "עלי שלכת", ובמיוחד משירי ז'אק ברל וז'ורז' ברסאנס עבור יוסי בנאי, כמו "אין אהבות שמחות", "אל תלכי מכאן" ו"אהבה בת עשרים". שמר כתבה מילים עבריות גם לשירי אחד המלחינים הגדולים של יוון, מאנוס חאג'ידקיס: "איילת אהבים" ו"שיר סיום". אחד משיאי יצירתה הוא השיר "ירושלים של זהב", שהפך להמנון לאומי.
האחיות שמר
הנרי שלזניאק
האחיות שמר
רביעיית "האחיות שמר" הוקמה ע"י נעמי שמר ב-1966, וכללה את דינה גולן, דליה אורן, אמנה גולדשטיין ורותי ביקל. בתכנית "איפה הגברים" בתיאטרון העונות ביצעו בנות ההרכב, בין היתר, משירי רחל בלחני שמר, את "חורשת האקליפטוס", "בית חלומותי" ואת "ואלס להגנת הצומח". התכנית לא זכתה להצלחה והרביעייה התפרקה.
להקת הנח"ל
Photo offset by United Artists Ltd, Israel 1967
להקת הנח"ל
הלהקה הצבאית הראשונה (הוקמה ב-1950), נחשבה כממשיכת להקת "הצ'יזבטרון" – להקת ההווי של הפלמ"ח. רבים מחברי הלהקה הפכו לאמנים מובילים בתרבות הישראלית, כמו אריק איינשטיין, יוסי בנאי, חיים טופול, גידי גוב, דני סנדרסון, אפרים שמיר, אלון אולארצ'יק, ירדנה ארזי, שולה חן, מירי אלוני, יהורם גאון ועוד. בין מנהליה המוזיקליים היו דובי זלצר, אריה לבנון, אלונה טוראל, יאיר רוזנבלום ועוד. שירי הלהקה זכו להצלחה רבה גם מחוץ לצבא ושיריהם שודרו רבות ברדיו והוקלטו על גבי תקליטים.
ג'יין בורדו
אורית פניני
ג'יין בורדו
איה זהבי פייגלין
עמרי אמדו
על השיר
"ואלס להגנת הצומח" בוצע לראשונה ע"י "האחיות שמר" ב-1966 והתפרסם בביצוע להקת הנח"ל (הסולנית: שולה חן) ב-1967. בשמיעה ראשונה נדמה כי זו כמעט פרסומת לרשות שמורות הטבע – "אסור לקטוף", "אסור לצוד". סגנון הואלס והביצוע המתוק "מטשטשים" את המהות האמיתית של השיר, שהיה חריג בנוף המוזיקלי של התקופה. שירים כמו "כשאת אומרת לא" (התרנגולים) ו"פרחים ונערות" (להקת הנח"ל), שנפתח במילים: "בצידי הדרכים לוהטים הפרחים / בצידי מדרכות לוהטות נערות / מה עושה החייל אם אינו מטושטש? / הוא קוטף את שניהם ותוקע בדש!" שיקפו את אופי התקופה שבה הטרדות מיניות היו דבר שבשגרה, ובמיוחד במסגרת הצבאית. בראיון ליצחק שמעוני ב-1970 סיפרה שמר: "מי שמעניין אותי בשיר הזה הוא בעצם לא הצומח אלא החי. תמיד שעשע אותי לראות פלקטים גדולים של פרחי בר מוגנים (שימו לב לניקוד) ועל יד זה, באותו עיתון, כרוניקה על מעשים מגונים (שימו לב לניקוד). הקונטרסט בין הנערות הבלתי מוגנות והפרחים המוגנים קרא לי להגיב עליו, וזהו השיר." החוק למניעת הטרדות מיניות נחקק ב-1998, 32 שנה לאחר הולדת השיר. בשנים האחרונות תנועת ME TOO העלתה את הנושא לסדר היום העולמי והובילה לשינוי עצום במודעות ובפעילות בנושא.